China’s People’s Daily Online meldt dat dankzij de toepassing van blockchain-technologie, de spoorhandelsroute tussen China en Europa een grote snelheidsupgrade heeft ondergaan. In de provincie Sichuan werd de Chengdu International Railway Port geïnstalleerd met het blockchain-aangedreven Sino-Europe Trade Link 2.0-platform. Het werd uitgevoerd door de Industrial and Commercial Bank of China.
Naar verluidt zal het nieuwe systeem buitenlandse handelsbedrijven in staat stellen om rechtstreeks geld van de bank op te halen om de kasstromen te versnellen. Los van het verminderen van tijdrovende logistieke documentcontroles. Handel waarbij vracht via het spoor vanuit China werd aangevoerd, duurde eerder meer dan een maand om hun bestemmingen in Europa te bereiken.
Bij elke grensovergang zouden documentatie en vrachtbrieven moeten worden gecontroleerd. De logistiek hiervan werd bemoeilijkt door vertaalproblemen en bureaucratische vertragingen. De vrachtdienst China-Europa heeft 200 reizen kunnen uitvoeren, in de eerste drie jaar en drie maanden van haar bestaan. In slechts twee maanden werd hetzelfde aantal ritten uitgevoerd, vanaf de introductie van blockchaintechnologie.
De voordelen van het blockchain-enabled systeem maakten het een betrouwbaar platform voor het hosten en volgen van handelsgegevens, vertelde een medewerker van ICBC aan verslaggevers. Zij gaven aan dat zij profiteren van de verdiensten van blockchain, zoals het fraudebestendige karakter en de tijdstempels, om betrouwbare handelsgegevens te vormen.
Verder gaven zij aan dat het de financieringscapaciteit van kleine en middelgrote buitenlandse handelsondernemingen opvallend kan verbeteren. Chen Ran van de Chengdu International Inland Port Operation zei dat in het afgelopen decennium radicale veranderingen hebben plaatsgevonden in de manier waarop de wereldhandel wordt uitgevoerd.
Chen Ran voegde eraan toe dat vergeleken met 2007 ze nu de steun hebben van blockchain, de Internet of Things en big data. Deze kunnen helpen bij het volgen van logistiek en het risico op vrachtschade aanzienlijk verminderen. Zowel voor de banken als de klanten is er dus een betere bescherming, aldus Chen Ran.