Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De ‘time to buy’ Bitcoin-advertentie van een crypto-uitwisseling wordt verboden door de Britse advertentieorganisatie

In het Verenigd Koninkrijk heeft een grote organisatie in de reclame-industrie zich uitgesproken over een advertentiecampagne waarin mensen worden verteld dat “it’s time to buy” Bitcoin (BTC). Een advertentiecampagne van cryptocurrency exchange Luno is officieel door de Advertising Standards Authority, een zelfregulerende advertentieorganisatie, stopgezet. De reden hiervoor was omdat de advertentie misleidend en onverantwoordelijk was.

De ASA zei woensdag dat de advertenties niet opnieuw mogen verschijnen in de vorm waarover geklaagd werd. Ook merkte de ASA op dat advertenties als deze zouden moeten vermelden dat Bitcoin-investeringen zeer riskant zijn vanwege de extreem vluchtige aard ervan. De advertentieposters van Luno bevatten een afbeelding van Bitcoin met de tekst, “If you’re seeing Bitcoin on the Underground, it’s time to buy”.

Deze posters werden dit jaar in het Londense metronetwerk en in de Londense bussen getoond. Over de advertentie van Luno zei de ASA dat het verschillende klachten had ontvangen. Mensen benadrukten hierbij dat hun posters het risico van Bitcoin-investeringen niet illustreerden. De ASA verklaarde van mening te zijn dat consumenten de verklaring, ‘it’s time to buy’, als een oproep tot actie zouden interpreteren.

Volgens de ASA wekt de eenvoud van de verklaring de indruk dat Bitcoin-investeringen eenvoudig en toegankelijk zijn. De autoriteit schreef dat in plaats daarvan, Bitcoin-investeringen juist complex en vluchtig zijn. Deze kunnen investeerders blootstellen aan verliezen. Dit stond in tegenstelling tot de indruk die door de advertentie werd gewekt, dat de investering eenvoudig en conventioneel was, aldus de ASA.

Luno stemde ermee in, volgens de ASA, zijn Bitcoin-advertenties niet opnieuw in hun huidige vorm te plaatsen. Ook beloofde Luno ervoor te zorgen dat toekomstige advertenties een juiste risicowaarschuwing zouden bevatten. Vanwege de extreme volatiliteit op cryptomarkten, waarbij Bitcoin midden mei daalde van zijn hoogste punt ooit boven $ 64.000 tot ongeveer $ 31.000, heeft de laatste regelgevende actie plaatsgevonden.

Cryptovoorstanders hebben meer Bitcoin-advertenties over de hele wereld verspreid, zoals eerder gemeld door Cointelegraph. Afgelopen september lanceerde de Bitcoin Association of Hong Kong de advertentiecampagne ‘Bitcoin Tram’ in Hong Kong. Enkele advertenties werden hierbij recht voor het hoofdkantoor van HSBC geplaatst met de woorden ‘be your own bank’.

🚀 Bullrun alert

Ontvang gratis 10,- CASH in jouw account door nu te registreren.