Walmart, de Noord-Amerikaanse Retail gigant, is op zoek naar een ervaren crypto-expert die een ambitieuze digitale valutastrategie en product roadmap kan ontwikkelen en aansturen. Walmart geeft in de aanbieding voor de functie aan dat het op zoek is naar iemand met een trackrecord in het leiden en opschalen van bedrijven.
De persoon moet verder ten minste 10 jaar ervaring hebben in product-/programmabeheer en op technologie gebaseerde productcommercialisering. Expertise in cryptocurrencies en blockchain-gerelateerde technologieën en diepgaande kennis van het crypto-ecosysteem en zijn kernactoren, moet de ideale kandidaat ook hebben.
Walmart merkt op dat het al een brede reeks betalingsopties voor zijn klanten mogelijk maakt, echter nog niet in cryptocurrency. Hiermee heeft Walmart gezinspeeld op de focus van zijn toekomstige digitale valutastrategie. De keten van hypermarkten, discountwarenhuizen en supermarkten uit de Verenigde Staten had in 2019 al een patent ingediend voor een op blockchain gebaseerde, door de Amerikaanse dollar ondersteunde digitale valuta.
Toen was die vergelijkbaar met de vroege voorstellen van Facebook voor wat toen bekend stond als Libra. De Noord-Amerikaanse Retail gigant heeft dit jaar een fintech-onderneming opgericht met de naam ‘Hazel’. Naar verluidt zou deze klaar zijn om een breed scala aan financiële diensten aan te bieden die zijn geïntegreerd in een ‘mobile-first’ super-app.
In het thuiskantoor van het bedrijf in Bentonville, Arkansas zal de toekomstige Digital Currency en Crypto Product Lead van Walmart worden gevestigd. Hun belangrijkste taken zullen zijn het identificeren van klantbehoeften en deze vertalen in productvereisten, los van het ontwikkelen en aansturen van een algemene cryptostrategie. Tot de taken horen ook het aangaan van partnerschappen met product-, technologie- en designleiders.
Zij moeten zich committeren aan een routekaart voor cryptoproducten en de uitvoering van het project aansturen. Verder nog het identificeren van crypto-gerelateerde investeringsmogelijkheden en partnerschappen. Walmart is onder de Noord-Amerikaanse megafirma’s niet de enige die digitale valuta wil integreren in zijn e-commerce en bredere bedrijfsstrategie.
Amazon plaatste in februari een vacature voor een leider om toezicht te houden op een nieuwe digitale valutaservice in Mexico waarmee gebruikers digitale valuta kunnen uitgeven tijdens het winkelen. Walmart heeft zich tot nu toe met zijn blockchain-gerelateerde projecten gericht op het gebruik van de technologie voor toepassingen zoals supply chain management, klantmarkten en slimme apparaten.
Los van zijn langzame zoektocht naar de eigenlijke digitale valuta.