In de Chinese stad Shenzhen krijgen inwoners van het Longhua-district de kans om deel te nemen aan een aanstaand loterijevenement. Het evenement heeft tot doel de acceptatie van de nieuwe digitale valuta van de Centrale Bank van het land aan te moedigen. De nieuwe digitale valuta staat ook wel bekend als de DC/EP, digitale renminbi of digitale yuan.
Op 20 januari is de loterij aangekondigd en is gepland voor 26 januari, wanneer de loten zullen worden getrokken. Hierbij zullen de 100.000 winnaars worden geselecteerd die elk een feestelijk “rode envelop” -pakket ontvangen met daarin 200 yuan in DC/EP gelijk aan $ 31. Voor het evenement zal daarom de waarde van de totale valuta die wordt uitgegeven en gedistribueerd, 20 miljoen yuan, $ 3,1 miljoen, in waarde bedragen.
Aan de inwoners die willen deelnemen aan de loterij zijn er twee voorwaarden gesteld. Een is dat ze een sociale verzekering moeten hebben gekocht bij de commerciële entiteiten waarvoor ze werken. De tweede is dat de inwoners definitieve plannen hebben om in de stad te blijven tijdens de komende maan Nieuwjaars vakantie. Dit staat ook wel bekend als het lente Festival.
Deze loterij ronde is enigszins anders dan de twee eerdere rode envelop promotionele loterijen die werden gehouden in twee andere districten in de stad Shenzhen. Door de voorwaarden die de loterij beperken tot werknemers bij deelnemende commerciële entiteiten. Eerder werden loterijen gehouden in het Luoho-district in oktober 2020 en het Futian-district in januari 2021.
De geschonken valuta kan worden besteed bij geselecteerde handelaren gedurende een periode van een week tussen 1 en 9 februari. In totaal doen 35.000 handelaren mee die zich al hebben aangemeld voor het digitale yuan-systeem, net zoals bij de eerdere loterijen. De rode envelop kunnen winnende deelnemers niet overdragen aan een derde partij.
Als onderdeel van lopende pilots van de nieuwe munteenheid presenteren lokale media het evenement in de aankondiging voor de loterij. Het wordt als middel gebruikt om de acceptatie van de nieuwe munteenheid te promoten. Bovendien is het een manier om Shenzhen-werknemers aan te moedigen om in de stad te blijven voor het Chinese Nieuwjaarsfestival. Dit als onderdeel van maatregelen ter bestrijding van de COVID-19-epidemie.
Eerdere loterijpilots werden als succesvol beschouwd, zoals gemeld. Hierbij ontving en besteedde de overgrote meerderheid van de deelnemers met succes hun digitale valuta rode enveloppen. E-commercebedrijven rapporteerden op dezelfde manier een opvallend aantal transacties met de digitale yuan. Na een enigszins anders geconfigureerd proefproject dat vorig jaar in de stad Suzhou werd gehouden.
Agricultural Bank of China, een staatsbedrijf, lanceerde vorige week de eerste digitale yuan-geldautomaten in het land. Het doel hiervan is om burgers te begeleiden bij het omzetten van en naar de digitale valuta.