Naar verluidt zijn McDonald’s en Starbucks de Chinese CBDC niet aan het uittesten

Er zijn 3000 handelaren die momenteel meedoen aan lopende Chinese digitale Yuan tests. McDonald’s en Starbucks, Amerikaanse fastfood giganten, doen naar verluidt niet mee hieraan. Nieuwsagentschap Sina Finance bracht op 14 oktober een verslag uit over het digitaal geld, CBDC, van de Centrale Bank van China. Volgens dit verslag wordt de digitale Chinese Yuan nog steeds op relatief kleine schaal getest, voornamelijk in de horeca en detailhandel.

De geruchten zijn dat een aantal buitenlandse handelaren meedoen aan testen met de Chinese CBDC. Echter, zoals gemeld gebruiken deze handelaren de digitale Yuan tot zover eigenlijk niet voor betalingen. Naar verluidt zouden 19 bedrijven betrokken zijn bij de pilot uitvoering van de Chinese CBDC in een van de grootste Chinese steden, Xiong’an. McDonald’s, Starbucks, Subway en UnionPay’s cloud project, Unmanned Automated Supermarket zouden ook bij het aantal horen.

Echter, Sina Finance geeft aan dat geen van deze bedrijven tot dusver meegedaan heeft aan het testen van de digitale Yuan. Verder accepteren deze bedrijven alleen digitale betalingen verricht via WeChat, Alipay en QuickPass. En geen van deze bedrijven heeft een officieel bericht gelanceerd waarin is aangegeven dat zij de digitale Yuan aan het uittesten zijn. McDonald’s en Starbucks hebben niet gereageerd op aanvragen voor commentaar hierop.

De eerste digitale Yuan testen zijn door de Chinese autoriteiten gestart in april 2020. De Centrale Bank van China liet in een officieel bericht op 5 oktober weten dat er tussen april en augustus 2020 USD 162 miljoen aan transacties verwerkt zijn. Deze transacties werden uitgevoerd door wallets geassocieerd met de digitale Yuan. De Centrale Bank heeft zelfs een loterij georganiseerd van USD 1,5 miljoen om het digitaal geld te promoten.

Volgens het laatste nieuws deden 2 miljoen mensen mee aan de loterij om de prijs te besteden bij de 3000 deelnemende handelaren.

Advertentie