NFT’s kunnen in kunstgalerijen een heropleving markeren

Kunstgalerijen en museumtentoonstellingen hebben decennialang over de hele wereld de aanwezigheid van culturele educatie, sociale interactie en visuele momenten van ontzag mogelijk gemaakt. ‘Sixtijnse Kapel’ van Michelangelo, ‘Black Iris III’ van Georgia O’Keeffe en Picasso’s ‘Weeping Woman’ hebben allemaal, creatief of op een andere manier, generaties kunstliefhebbers geïnspireerd in hun eigen bezigheden van het leven.

Kunstgalerijen lijken echter in maatschappelijke aantrekkingskracht te zijn afgenomen sinds de eeuwwisseling. Deze zijn sterk beïnvloed door seismische verschuivingen in digitaal gedrag, economische onzekerheden en aanhoudende klachten over exclusiviteit. De daling van het aantal bezoekers voor de meest belangrijke kunstattracties van Londen, werd door een artikel van Arts Professional eind 2017 blootgelegd.

Het was een vernietigende paradox voor het recordtoerisme van het jaar naar de stad. Dit ontmoedigende fortuin kan alleen maar verder worden vastgesteld, nadat het begin van de pandemie in 2020 de menselijke convergentie in fysieke omgevingen drastisch heeft verminderd. Een ontluikende kunstvorm, die snel in de mainstream opkomt, zou toch een belofte kunnen zijn voor een heropleving in de hele sector.

En die kunstvorm wordt natuurlijk gevormd door de nonfungible tokens (NFT’s). Gebaseerd op principes van decentralisatie, geverifieerde herkomst en ruimtelijke autonomie, zou deze gemeenschap wel eens de belangrijkste drijfveer kunnen worden achter de volgende generatie artistieke presentaties. Een wereld waar kunst gepixeld is en frames virtueel zijn, is het waar deze creatievelingen wonen.

Een wereld waar uitbijters en buitenbeentjes worden omarmd als de norm, en punkers even hoog als Picasso’s worden gewaardeerd. De pionier van de NFT-cultuur, Crypto Punks, werd geboren in 2017 en drong door tot de mainstream om moderne symbolen van status en sociale waardering te vertegenwoordigen. Deze avant-garde avatars hebben nu nakomelingen geïnspireerd zoals Bored Ape Yacht Club en Cool Cats, en vele anderen.

En in de iconografie van internet staan ze centraal. In een tijd van vage grenzen tussen onze fysieke en digitale wereld zijn NFT’s ontstaan. Dat kunst thuishoort in fysieke galerieën, op online schermen of zelfs in de virtuele Metaverse, is een vaak gevoerd debat. Nieuwe meningen en ideeën geven het culturele landschap vorm, daarom is het een gesprek dat zich dagelijks geleidelijk zal blijven ontwikkelen.

De afgelopen 12 maanden heeft de NFT-ruimte een parabolische groei doorgemaakt. In augustus registreerde toonaangevende NFT-marktplaats OpenSea een kolossaal handelsvolume van $ 4 miljard. En naar verluidt organiseerde het 98% van alle transacties op de markt met slechts 37 personeelsleden. Veel zakelijke giganten zoals Visa, Nike en de NBA, zijn aangetrokken door NFT’s.

Ook zo wereldwijde sportsterren Tom Brady, Steph Curry en Lionel Messi. Vorige week, op het Met Gala, was zelfs op de kleding van Alexis Ohanian, Reddit-medeoprichter, een Punkspeld-badge te zien. Kunstgalerijen en musea die innovatie willen omarmen, zouden zich aan de vooravond van een renaissance bevinden. En dat, door deze hernieuwde waardering voor artistieke expressie en opwinding voor het potentieel van het medium.

Voor het bespreken van de culturele betekenis van het uitnodigen van nonfungible kunst in traditionele ruimtes, werd de oprichter van HOFA, Elio D’Anna, geïnterviewd door Cointelegraph. HOFA is een in Londen gevestigde galerij die doordrenkt is van cryptogeschiedenis. D’Anna zei dat het feit dat kunstenaars met digitale media werken om visuals, renderings en computergraphics-gegenereerde kunst te maken, echt een geheel nieuwe laag opent over hoe we kunst en de wereld waarnemen.

De komende weken zal de galerij samen met Studio37 een openbare showcase openen om $ 64 miljoen aan NFT-kunst te tonen. Zes van de vierentwintig ultra-zeldzame CryptoPunks zal hierbij deel uitmaken van de openbare showcase. De stukken zullen ondertekend zijn door John Watkinson, medeoprichter van Larva Labs, en als lithografieën van 41 X 41 centimeter worden gedrukt.

Elk stuk zal een 12-woordse seed-zin bevatten die de koper toegang geeft tot het digitale ERC-721-token. Los van de print die voorzien is van een rood punkzegel van goedkeuring. Gelijke erkenning in vergelijking met zijn gerespecteerde tijdgenoten was, van alle recente hype en lovende kritieken, een van de meest belangrijke acquisities van de non-fungible token-markt.

De publieke diepgang van het prestigieuze veilinghuis Sotheby’s in de ruimte, was daarom een baanbrekend moment om getuige van te zijn. Sotheby’s werd in mei het eerste veilinghuis dat betalingen in Bitcoin (BTC) en Ether (ETH) accepteerde. En het ging door met het faciliteren van NFT-evenementen zoals de verkoop van de World Wide Web-broncode.

Sotheby’s veilde, meer recentelijk, een verzameling van 101 Bored Apes en zes gemuteerde serums voor $ 24,39 miljoen. Het was een waarde die voor die avond alle verwachtingen overtrof. D’Anna, HOFA-galerijoprichter, gaf in gesprek met Cointelegraph ook commentaar op de keuze van Punk, Ape en Fidenza NFT’s binnen de tentoonstelling. En waarom het belangrijk was om “blue-chip” werken te selecteren.

D’Anna legde uit dat deze een historische creatie van unieke stukken zijn, waarover nog jaren gesproken zal worden. Het is zeldzaam om een van de allereerste verzamelobjecten uit deze nieuwe NFT-wereld te hebben. En een deel van de reden waarom mensen ze zo graag verzamelen, ging D’Anna verder. Online via de HOFA mobiele app en via virtual reality zal de tentoonstelling “Portrait of an Era” persoonlijk toegankelijk zijn.

In een groot aantal visuele entertainmentsectoren proberen virtuele en augmented-technologieën het publiek een unieke, meeslepende driedimensionale ervaring te bieden. Een Metaverse galerij die in april 2020 werd geopend in Somnium Space op de Ethereum-blockchain, is het Museum of Crypto Art. Een uitgebreide collectie tokenized kunst die museumkenners hebben gekocht als non-fungible tokens, wordt in dit museum getoond.

In de jaarlijkse lijst van Cointelegraph 2021 van de meest invloedrijke figuren in crypto en blockchain, stond het museum op de 20e plaats. En voor het aanmoedigen van het bestuur binnen de ruimte lanceerde het museum in mei een native token op Polygon. D’Anna deelde zijn gedachten over de opkomst van de Metaverse en de mogelijke invloed die het kan hebben op kunstgalerijen en musea over de hele wereld, aan het einde van zijn gesprek met Cointelegraph.

Mensen moeten altijd ruimdenkend zijn, vindt hij en daarom is hij erg geïnteresseerd in alle nieuwe creaties en uitingen uit de kunstwereld. Hij gelooft nog steeds dat fysieke kunst altijd een heel speciaal plekje in ieders collectie zal behouden, hoewel Metaverses zullen ontstaan. Tussen 23 september en 7 oktober zal de Portrait of an Era NFT-tentoonstelling openbaar worden getoond in HOFA Gallery in Mayfair, Londen. De registratie is open en gratis.

Advertentie

300x250