Op 6 december waren de card packs van de videogame Alien Worlds, van het 15-koppige team achter ontwikkelingsstudio Daococo, uitverkocht. Nadat ze met succes $ 250.000 hadden opgehaald, slechts twee dagen na de start van een NFT-ondersteunde “card pack” -verkoop voor hun blockchain-gebaseerde videogame Alien Worlds.
In een wereld waar een enkel NFT-beestje zes cijfers kan halen, lijkt een kwart miljoen misschien een schijntje. En meer gevestigde games zoals The Sandbox en Decentraland routinematig miljoenen ophalen. Echter, het is voor een kleinere studio het soort salaris dat het succes van een project kan garanderen.
En betekent de unieke reeks incentives voor kopers dat het misschien onderdeel wordt van een grotere trend, volgens hoofdredacteur van Play To Earn, Robert Hoogendoorn. Het lijkt sterk op beleggen in cryptocurrency zei Hoogendoorn, en noemde op het vinden van kleinere games, vroeg investeren en hopen dat ze bloeien. Hij zei dat je hoopt die game te vinden die uitgroeit tot de volgende Minecraft en dat die investering 100x oplevert.
Vroege gelovigen worden bij traditionele crowdfunding-inspanningen voor videogames in staat gesteld hun geld te verpanden. Dit in ruil voor beloningen zoals in-game-personages die naar hen zijn vernoemd of uitnodigingen om feestjes te lanceren. De door NFT ondersteunde games kunnen hetzelfde concept in een echte investering veranderen.
Michael Yeates, medeoprichter van Alien Worlds, zei dat eeuwenlang grondbezit een voorrecht was van de hogere klassen. Hij zei verder dat nu in crypto, eenieder de kans heeft om passief inkomen te verdienen, door land te bezitten dat echt van hen is. Als een game populairder wordt, kunnen in-game items en middelen die worden ondersteund als NFT’s een aanzienlijke inruilwaarde opleveren.
En complexe game-economieën kunnen zelfs in opbrengst dragende activa veranderd worden, volgens het Alien Worlds-team. Alien Worlds mede-oprichter, Saro Mckenna, legt uit dat de Alien Worlds NFT’s zijn om te verzamelen, omdat ze feitelijke kenmerken hebben die worden herkend door de slimme gamingcontracten. In tegenstelling tot pure NFT-kaarten, zei McKenna.
McKenna gaf aan dat de ene NFT je meer Trilium (in-game valuta van Alien Worlds) kan opleveren als je hem gebruikt. Terwijl een andere misschien vaker kan worden gebruikt. McKenna gaf aan dat dit behoorlijk geavanceerd is volgens blockchain-standaarden. Omdat de functionaliteit vaak nog enigszins basis is, zelfs als onveranderlijkheid en decentralisatie aanwezig zijn, volgens McKenna.
Alien Worlds is een van de weinige titels die vooroplopen in het genereren van inkomsten uit in-game NFT’s voor spelers. De game profileert zichzelf als ‘DAO’s en DeFi in de ruimte’. Echter, Hoogendoorn denkt dat er nog meer zullen komen. Hoogendoorn zei dat het misschien raar klinkt voor ontwikkelaars om spelers eigendom te geven over activa.
Hij stelde vervolgens de vraag van wat als ontwikkelaars 5% ontvangen over elke in-game/on-chain transactie. Hij zei dat ze een nieuwe inkomstenstroom zullen creëren en ook een community die een aandeel heeft in hun gamewereld. Door de economische prikkel zal de betrokkenheid veel hoger zijn, volgens Hoogendoorn.
Echter, Hoogendoorn waarschuwde dat ontwikkelaars die willen profiteren van de nieuwe trend, misschien eerst onderzoek willen doen. Hij zei dat je de schaarste moet snappen en de game-economie daar omheen bouwen. Hij zei verder dat je ervoor moet zorgen dat je een game-economie hebt die interessant is voor spelers om er veel tijd en moeite in te steken.