Toen betaal-app Square Bitcoin-handel integreerde in zijn mobiele platform tijdens de crypto-bullmarkt van winter 2017, haalde het de krantenkoppen, en dollars. Rivaliserend betalingsbedrijf Venmo, eigendom van PayPal, volgt nu dit voorbeeld door cryptocurrency-handel te lanceren voor vier grote munten: Bitcoin (BTC), Ether (ETH), Litceoin (LTC) en Bitcoin Cash (BCH).
De klanten van Venmo van meer dan 70 miljoen zullen crypto rechtstreeks binnen de Venmo-app kunnen kopen, vasthouden en verkopen. Het begint op dinsdag en zal binnen enkele weken algemeen beschikbaar zijn. Om klanten te helpen beter te kunnen navigeren in de cryptocurrency-handelsruimte biedt de lancering hen toegang tot in-app-handleidingen.
Dit zal hen bovendien aanmoedigen om hun cryptocurrency-ervaringen te delen via de Venmo-feed. Voor slechts $ 1 aan cryptocurrency kunnen Venmo-gebruikers kopen. Verder kunnen zij geld van hun Venmo-saldo of van een gekoppelde bankrekening of betaalpas gebruiken om hun bezit te kopen en verkopen. Volgens het onderzoek van het bedrijf naar klantgedrag in 2020 is meer dan 30% van de Venmo-klanten al begonnen met het kopen van cryptocurrency of aandelen.
Tijdens de COVID-19-pandemie begon 20% van deze klanten met hun aankoop. Dit suggereert dat de volksgezondheid en de gelijktijdige economische crisis de trends in digitalisering en experimenten met nieuwe financiële technologieën hebben versneld. Door een partnerschap met Paxos Trust Company wordt de ondersteuning voor cryptocurrency op Venmo mogelijk gemaakt.
Paxos Trust Company is een gereguleerde leverancier van cryptoproducten zoals zijn stablecoin en andere diensten. PayPal, eigenaar van Venmo, is ook de houder van een voorwaardelijke Bitlicense van het veeleisende New York State Department of Financial Services. Voorwaardelijke licentiehouders, zoals PayPal, moeten samenwerken met bedrijven die al volledige licenties hebben gekregen, zoals in dit geval Paxos.
Dan Schulman, PayPal-CEO, hintte, iets minder dan een week geleden, naar de ontwikkelingen die gaande waren sinds de betalingsgigant voor het eerst live ging met zijn crypto-aanbod in de Verenigde Staten in november vorig jaar. PayPal streeft ernaar het gebruik van crypto voor alledaagse transacties te ondersteunen en slimme contracten en andere, meer uitgebreide functies van blockchain-technologie aan te boren, volgens Schulman.
Hij presenteerde ook de visie van het bedrijf om crypto te gebruiken voor het bereiken van een meer ‘inclusieve economie’, waarin ‘dingen heel anders zullen worden gedaan dan vandaag’.