Steeds meer Nederlanders bezitten Bitcoin, Ethereum of soortgelijke digitale munten. Voor consumenten is het daarbij steeds gemakkelijker geworden om deze munten ook daadwerkelijk te gebruiken als betaalmiddel. Er zijn verschillende platforms die een betaalkaart aanbieden, waarbij de transactie in een fysieke winkel of webshop wordt uitgevoerd met de crypto wallet die hieraan gekoppeld is. Wat betekent dit voor ondernemers? Zijn er stappen die zij moeten zetten om deze digitale munten als betaalmiddel te accepteren? Is er een voorbeeld factuur ZZP te vinden, waarop te zien is hoe deze betaling verwerkt wordt? In dit artikel lees je er meer over.
Niet langer alleen iDEAL en PayPal als een betaaloptie
Wie regelmatig webshops bezoekt voor de aankoop van boodschappen, een cadeautje of bijvoorbeeld elektronica zal al snel opmerken dat er steeds meer partijen zijn die cryptocurrencies als betaaloptie aanbieden naast iDEAL en PayPal. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Het heeft invloed op het proces rond je kwitantie maken bij een afgeronde verkoop.
Er bestaat speciale software die de eigenaar van een webshop helpt de betaling met Bitcoin, Ethereum of bijvoorbeeld Solana om te zetten naar euro’s. Dat is wenselijk bij het uitwerken van de factuur en later het indienen van de belastingaangifte. Zelf heb je mogelijk nauwelijks kennis over deze digitale munten. Deze software is onder meer beschikbaar voor een bekend content management systeem (CMS) als WordPress. Ook op een bekend platform als Shopify wordt je de optie geboden om betalingen met crypto’s aan consumenten aan te bieden.
Voordelen van het accepteren van betalingen in crypto’s
Het accepteren van betalingen met crypto’s biedt verschillende voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de extra kosten die je bij internationale betalingen kunt vermijden. Je gebruikt dezelfde koers als de consument. Of denk aan de snelheid waarmee een transactie wordt uitgevoerd. Je hebt de mogelijkheid deze transacties rechtstreeks tussen de klant en afnemer te laten plaatsvinden. Zo blijft het geld niet eerst bij een derde partij staan. Niet onbelangrijk is dat het accepteren van cryptocurrencies je bedrijf aantrekkelijker kan maken voor een nieuwe klantenkring.
Ondanks de diverse voordelen ervan, kennen betalingen met cryptovaluta ook enkele nadelen. Denk aan de regelgeving die de komende jaren mogelijk snel verandert. Of denk aan de volatiliteit van de koers ervan. Wanneer je de inkomsten niet direct owisselt naar euro’s, kan dat invloed hebben op het vermogen van je organisatie. Logischerwijs kan dat ook positief uitvallen.