Eerder bespraken we in de cryptoclass de inleiding achter de fundamentele analyse. Deze week gaan we een stap verder en bespreken we de bronnen van informatie die betrouwbaar zijn om te raadplegen bij een fundamentele analyse. Ook bespreken we enige rode vlaggen.
Bij een fundamentele analyse beoordeel je de volledige cryptomunt en kijk je dus verder dan alleen de cijfers. In onze inleiding op de fundamentele analyse bespraken we een aantal indicatoren die van pas komen bij het opstellen van zo’n fundamentele analyse. In dit artikel leggen we je uit hoe je aan de informatie kunt komen die je nodig hebt om zo’n analyse te maken.
De white paper en road map als basis
In de white paper beschrijft het ontwikkelteam, eenvoudig gezegd, wat zij van plan zijn. Wat is het doel van hun cryptomunt. Je vindt daar als het goed is 4 soorten informatie:
- Informatie over de munt en de oplossingen die de munt brengt;
- Informatie over de financiën. Wat is de waarde van de munt, hoe is deze berekend en hoe wordt er winst gemaakt. Ook de kosten moeten hier benoemd worden;
- Informatie over ‘de tent en de vent’. Deze wat klassieke uitdrukking geeft aan dat je in de white paper moet kunnen lezen wie er in het team zitten, wie er verantwoordelijk is en wat de doelstellingen van het ontwikkelteam zijn op ideologisch vlak.
- Technische informatie: welke Blockchain wordt gebruikt, hoe gaat het proces van minen etc.?
Bij de white paper hoort een road map. Dit is een planning die laat zien hoe het ontwikkelteam van een munt de fases ziet die moeten worden doorlopen en wanneer men die (in tijd) denkt te bereiken.
[letsreviewaffiliate url=”https://www.litebit.eu/?referrer=647535″ text=”Zelf beleggen? Kies de Nederlandse Litebit exchange” size=”big” rel=”nofollow” target=”newwindow” accent=”#fcb11e” textalign=”center” border=”off”]
Rode vlaggen
Er zijn diverse rode vlaggen die hier kunnen ontstaan. Voor beginnende cryptomunten leggen we in dit artikel uit waar investeerders exact op letten. Voor bestaande cryptomunten is het vooral de vraag of zij doen wat zij in het white paper en de roadmap hebben vastgelegd. Om dit te controleren heb je meer informatie nodig.
De bedrijfspagina, Slack-, telegram- of LinkedIn-groep
Nu je weet hoe de zaak volgens de white paper en roadmap in elkaar zou moeten zitten is er werk aan de winkel. Je moet voor een fundamentele analyse controleren of men nog steeds volgens de vastgelegde procedures werkt. Je kunt het best beginnen op de webpagina van het bedrijf. Vaak zie je een update van de roadmap en uitleg over behaalde stappen. Ook kun je de uitlatingen van het bedrijf op Slack of Telegram en de interactie met de gebruikers zien. Het is verstandig om te beoordelen in hoeverre deze in overeenstemming zijn met de formele communicatie in white paper, roadmap en website. Haal daarnaast de naam van het bedrijf door de zoekmachine van de betreffende social media. Zijn er andere pagina’s of community’s over het bedrijf actief? Hoe is de sfeer daar?
Als het goed is zijn ook de leden van het team bekend. Een zoekopdracht op LinkedIn doet vaak wonderen. Klopt de ervaring die is opgegeven? Bestaan de profielen en hoe actueel is de ervaring? Wanneer er wordt geschermd met adviseurs die als guru of influencer bekend staan is het handig om hun social media te bekijken. Melden zij inderdaad dat zij betrokken zijn bij het project en klopt hun betrokkenheid met datgene wat het bedrijf erover zegt?
Internet en Google bij de fundamentele analyse
Er gebeurt maar weinig in het digitale leven van professionals en bedrijven dat niet is terug te vinden. Spendeer voor een fundamentele analyse een uurtje (of 2) op het internet en Google het bedrijf en de medewerkers. Hou er daarbij rekening mee dat reviews gekocht kunnen zijn. Google daarom ook op het bedrijf en de medewerkers met toevoegingen als ‘scam’, ‘oplichting’ of ‘klacht’. Ook wanneer er geen negatieve uitlatingen zijn is het belangrijk om te controleren in hoeverre de gevonden bijdragen in lijn liggen met de officiële uitlatingen.
Met deze stappen is de niet-financiële kant van de fundamentele analyse gedaan. Als er geen of overkomelijke rode vlaggen opgedoken zijn is het tijd voor de volgende stap, de financiële basis voor een investering. Een technische analyse kan daarbij een goed hulpmiddel zijn. De technische analyse bespreken we volgende week.
Een handige is om ook te kijken op bijvoorbeeld Bitvavo en Binance voor de laatste crypto ontwikkelingen.