Southampton FC, premier League voetbalclub, is een samenwerking aangegaan met de cryptocurrency gokwebsite Sportsbet.io. Met virtual reality-headsets geeft de nieuwe samenwerking Southampton-fans de kans om de wedstrijddagervaring op te doen tijdens de COVID-19 lockdown. Naar verluidt zullen influencers tegelijkertijd sommen Bitcoin (BTC) krijgen om unieke VR-ervaringen te creëren.
Aan het begin van het seizoen 2020–2021 werd Sportsbet.io de belangrijkste clubpartner van Southampton FC. Bovendien wil de, in het Verenigd Koninkrijk gevestigde, goksite nu gebruik maken van zijn wedstrijddagrechten in de virtuele wereld. Aan het begin van het seizoen tekende Sportsbet.io ook een driejarig partnerschap met Arsenal en werd daarmee de officiële gokpartner van de club.
Op verschillende momenten heeft de goksite stortingen geaccepteerd in de vorm van Bitcoin, Ethereum (ETH), Litecoin (LTC), XRP, Tron (TRX), Tether (USDT) en meer. De oprichter van Coingaming Group, die Sportsbet exploiteert, Tim Heath, zei dat hij een groeiende relatie voorzag tussen voetbal en cryptocurrency. Hij gaf aan dat Coingaming Group van mening is dat cryptocurrency een grote toekomst heeft in het voetbal en dat zij er vlak achter staan.
Zij hebben zojuist de eerste bitcoin-overdracht zien plaatsvinden waarbij een voetballer werd gekocht met cryptocurrency en getekend voor DUX Internacional de Madrid, naast dit soort fanervaringen, zei Heath. Hij voegde eraan toe dat eerder dit jaar NFL-profvoetballer Russell Okung aangaf dat hij zijn salaris in Bitcoin krijgt. Verder dat waarschijnlijk meer van hetzelfde te zien zal zijn.
Clubs die nieuwe manieren vinden om met fans in contact te komen op een wedstrijddag tot de manier waarop zaken worden gedaan in de top van het spel, volgens Heath. De afgelopen jaren is de verbinding tussen cryptocurrency en voetbal tot bloei gekomen. Sportsbet heeft, evenals met het grote Braziliaanse team Flamengo, ook sponsorovereenkomsten gesloten met Championship-team Watford FC.
Terwijl meer grote clubs op de een of andere manier betrokken raakten bij blockchain of crypto, lanceerden voetballers in 2020 ook hun eigen cryptocurrency-tokens. Behalve de historische Italiaanse club S.S Lazio, en de Spaanse titanen FC Barcelona, omvatten deze de Duitse voetbalreuzen Bayern München en Borussia Dortmund
Chief commercial officer bij Southampton FC, David Thomas, zei dat de club opgewonden was om deel uit te maken van een continu proces dat de status quo zou kunnen opschudden. Hij zei dat als club hune digitale aanpak er altijd naar heeft gestreefd om de status-quo van de inhoud opnieuw te definiëren. Verder dat zij enthousiast waren over de gedeelde waarden tussen hunzelf en het Sportsbet.io-team, volgens Thomas.